Tuesday, April 12, 2016

Set Minda Writerpreneur

Puan Ainon selalu berkongsi pasal BMC.

Kuncinya, jangan leburkan duit lebih daripada RM2k atas faktor mahu REDAH KASI PECAH.

Apabila difikir-fikirkan, penulis juga kena ada setting yang sama. Sebab kita mahu jadi writerpreneur, penulis usahawan yang menjadi kesayangan para penerbit, apatah lagi yang mahu terbit sendiri.

Sebetulnya saya bermula sebagai penulis dengan jalan itu - REDAH. Waktu itu, fenomenanya tak macam sekarang. Jadi, saya sempat bersiar-siar dengan bahagia sebelum tersedar bahawa jalan yang saya sedang lalu itu semakin sempit dan curam. Akhirnya, macam bisnes yang BUNGKUS, saya tersungkur.

Masa itu, jangan cakaplah pasal kritikan.
"Kau sampai bila nak jadi macam ni?"
"Betul ke kau nak jadi penulis ni?"
"Kenapa kau tulis cerita bangang macam ni?"

Saya mereput sendiri. Enam bulan terperuk, berfikir.
Memang masa ini, saya fikir dah tak mahu menulis.
Alhamdulillah, saya bangun sekali lagi dengan sokongan ahli keluarga dan rakan seperjuangan.

Apa modal seorang penulis?
Selain alat dan masa untuk menulis, modal utama penulis adalah ilmu dan fikirannya. Tetapi, bagaimana mahu sampaikan kedua-danya tanpa tahu cara yang betul?

Maka, saya ambil langkah baru dan pilih bermula dengan berilmu. Saya berguru. Saya belajar skil menulis dan menggarap idea. Juga, saya belajar cara dan etika berhadapan dengan penerbit. Sejak itu, saya hanya toleh ke belakang untuk ambil iktibar kejadian lepas dan berkongsi dengan orang-orang yang mahu dengar.

Atas dasar yang sama, saya beria-ia menulis panduan menulis cerpen. Sebab saya tahu apabila redah dan gagal, kesannya besar kepada emosi dan spiritual seorang penulis. Hendak bangun dan bermula sekali lagi, perlu kepada kekuatan yang sangattt banyak.

Teknik Menulis Cerpen: Langkah Demi Langkah Menulis Cerpen Dengan Cepat & Fokus Sehingga Diterbitkan - supaya tuan dan cikpuan tidak buat kesilapan yang sama macam saya.

Selamat hari Rabu, kawan-kawan.

Rahmah Mokhtar,
Penulis yang memilih mahu jalan terus.

1 comment:

  1. Salam. Terima kasih kerana selalu mahu berkongsi. Moga terus maju jaya! :)

    ReplyDelete