Sunday, April 24, 2016

Jejak Jodoh Berdua #4

10 Julai 2015.
Saya menghubungi puan penerbit semula.
Memberi khabar selepas bertanya kepada tuan mentor mengenai konsep dan stail penulisan yang sesuai.

Alhamdulillah, lampu hijau menyala.
Tidak menunggu, saya terus ke poin penting, 'status cadangan projek buku dengan Hafiz Hamidun.'

Kata puan penerbit, "Saya dah maklumkan pada dia. Tapi, dah banyak kali appoinment tertunda. Apapun, secara asasnya dia setuju. Cuma nanti, cikpuan kena buat satu contoh idea cikpuan tu. Senang saya nak tunjuk pada dia."

Automatik, mata bercahaya!
Tanpa silu saya beritahu yang saya tengah sengih. Sengih yang sungguh-sungguh lebar.

Tahu kami miting pukul berapa? Satu pagi.

Maka, proses menulis pun bermula. Sasaran, menyediakan sampel cerita untuk ditunjukkan dalam perjumpaan pertama.

Tapi, sebelum tulis cerita kenalah asingkan quote yang berlambak-lambak tu. Pening kepala dibuatnya. Mahu memilih dan menyusun semuanya ikut kategori.

Saya ambil empat hari jugalah untuk proses pilih-dan-pecah ini. Ada tiga kategori; Motivasi, Jodoh, Sahabat.

Cadangan asal, saya mahu tulis tiga cerpen - satu contoh bagi setiap kategori. Buat permulaan, saya tulis dahulu satu cerpen untuk tajuk jodoh. Mengambil inspirasi daripada lagu Jodoh Berdua, juga memanjangkan semangat Aku Terima Cintanya.

Hujung Julai 2015, ketika saya sedang sibuk dengan persiapan untuk majlis pernikahan dan kenduri kahwin adik (siapkan hantaran, bungkus doorgift, teman adik fitting baju, siapkan jahit manik untuk baju kenduri, etc), puan penerbit hantar mesej.

Bunyinya lebih kurang begini, "Minggu depan miting dengan Hafiz. Bawa proposal cadangan cikpuan yang kita bincangkan tu."

Terus kena serangan panik dan teruja tahap tinggi. Nak melompat gembira, tapi panik banyak sebab sampel cerpen belum siap!

Dalam masa kurang seminggu, saya siapkan satu contoh cerpen. Lagi dua, simpan diam-diam dalam Dropbox.

Akhirnya, tarikh itu tiba.

3 Ogos 2015. Sembilan pagi, puan penerbit telefon.
Mesyuarat waktu lunch!

Tiba-tiba banyak air liur dalam mulut. Telan semuanya. Tarik nafas panjang-panjang, dalam. Tenanglah wahai diri, tenang.

Baru sahaja bertenang, saya teringat.
'Proposal belum print!'

Cepat-cepat ketuk bilik adik segak....
.
.
.
Jejak Jodoh Berdua #4

Rahmah Mokhtar,
Pakar buat kerja saat akhir.


***
Maklumat pre-order, klik
bit.ly/1WaU04J
bit.ly/1WaU04J
bit.ly/1WaU04J

13 cerita, 13 pasang manusia. 13 quote untuk hati.
Sebab jodoh itu rahsia Tuhan.

Jejak Jodoh Berdua #3

Selepas saya kirim ayat yang penuh dengan nilai-nilai murni dan inti kesopanan seorang wanita Melayu akhir zaman, mesej itu terus dibalas. Bertalu-talu.

Paling saya suka, ada ayat ini.

"Saya memang berminat dengan projek ni. Menarik!"

Disambung pula dengan sebaris ayat lain, "Saya akan cuba panjangkan kepada Hafiz."

Kembang hidung sekejap apabila penerbit kata idea kita menarik. Kalau keluarkan sisi dramatik, memang menangis gaya terharu juga dibuatnya.

Tetapi, hal yang buat hidung lupa untuk dikempiskan semula tidak berakhir di situ saja. Kemudian, puan penerbit tambah lagi.

"Cikpuan mahu tak kalau saya emelkan SEMUA quote Hafiz yang kami kumpulkan?"

Oh, this is so wow! Alhamdulillah.
Memang cantik, menarik dan tertarik!

Alang-alang lampu kuning sudah mahu bertukar hijau terang, saya tambah kuah. Meminta dipanjangkan juga cadangan supaya saya mendapatkan cerita Hafiz untuk dimuatkan dalam buku. Mahu mencontohi naskhah Hijabista Hijrahsista, Amoi Berhijab dan Diari Seorang Mujahidah yang ada sisi cerita selebriti.

Walaupun menyedari ada kemungkinan saya akan lebih banyak tergamam sahaja sepanjang sesi temubual nanti (perangai fangirl yang memang tak membantu).

Hasilnya, saya terima balasan... senyap.
Status mesej seen dan ruang itu sepi sehingga 10 Julai 2015....
.
.
.
Jejak Jodoh Berdua #3

Rahmah Mokhtar,
Yang ikut cakap cikgu dan tulis 30 cerpen yang diterbitkan.

***
Maklumat pre-order, klik
bit.ly/1WaU04J
bit.ly/1WaU04J
bit.ly/1WaU04J

13 cerita, 13 pasang manusia. 13 quote untuk hati.
Sebab jodoh itu rahsia Tuhan.

Thursday, April 21, 2016

Jejak Jodoh Berdua #2

Saya tersalah. Sebenarnya, saya hubungi penerbit lebih awal.
Bulan Mei 2015. Hanya, saya memilih berdiam pada bulan itu kerana sibuk-sibuk dengan kerja akhir untuk tesis Sarjana.

Waktu itu pun, saya sedang menyiapkan sebuah manuskrip lain. Jadi, pada bulan Mei ia masih projek dalam kepala saja.

Sambung cerita.
Pada hari bertuah itu dan selepas menunggu 7 jam 32 minit, notifikasi FB messenger muncul di skrin tablet. Menyala-nyala minta dibaca.

Tetapi entah ada urusan apa, saya tak membacanya terus. Silap gaya, nampak macam mengada. Kan?

Sebagai penulis yang santun, saya balas mesej itu... pada pukul 3.42 pagi.
Dengan keyakinan yang entah muncul dari mana, saya beritahu yang saya mahu tulis 15-21 cerpen daripada quotes Hafiz yang sudah saya kumpulkan.

Pesanan dibaca.
Kekal dibaca, untuk 18.2 jam.

Sebagai manusia yang tauhidnya tidak tinggi mana, hati mula bersangka-sangka.
Macam lirik lagu Mawi & Syamsul Yusof, 'Kau fikir kau siapa? Kenapa bajet hot sangat?'

Mulalah episod emosi tunggang-langgang. Sekejap sedih, sekejap teruja. Sekejap rasa nak menangis, sekejap lagi kebal.

Akur, saya pun tulis ayat yang berbunyi lebih merendah diri. Dalam hati, impian menggunung tetap tidak mahu dilepaskan.

Kata saya, "Tapi kalau cadangan ni kurang menarik dan tidak umph, saya maklum. Nanti kita brainstorm supaya lebih menarik."

Nampak tak permainannya di situ?

Rupanya, Tuhan pandang sangka baik yang saya iringkan semasa menghantar mesej pada kali pertama. Ada agenda 'wow' sudah siap-siap disusun di pihak penerbit....
.
.
.
Jejak Jodoh Berdua #2

Rahmah Mokhtar,
Awek engineer berhati tisu.

***

Maklumat pre-order, klik
bit.ly/1WaU04J
bit.ly/1WaU04J
bit.ly/1WaU04J

13 cerita, 13 pasang manusia. 13 quote untuk hati.
Sebab jodoh itu rahsia Tuhan.

Jejak Jodoh Berdua #1

Februari 2015.
Kakak tag saya di ruang komen Berita Harian Online. Saya buka, sebab beliau selalu tag saya untuk hal-hal yang best.

Sebaik saya baca tajuk artikel itu, entah dari mana ada suara memberitahu, 'Kau boleh tulis sesuatu dengan dia ni.'
Saya sudah ingat-ingat lupa, tetapi yang pasti ia cerita Hafiz dengan RM1 dalam poket.
Macam dah sah ada peluang menulis bersama tu, saya selamba berterima kasih kepada kakak kerana tag saya pada hari itu.

Bermula hari itu, saya pasang impian.
Saya mulakan dengan kongsi status dan quote beliau dengan olahan saya sendiri. Tidak tertinggal, saya selit juga nota kaki: Misi MakMah 2015.

Pada bulan Jun 2015, saya sudah nampak apa yang mahu ditulis. Sikit-sikit, saya kumpulkan quotes yang berkaitan dan simpan dalam Dropbox. Terus menanam impian dan meneruskan proses menulis manuskrip Wanita & Rezeki (Ia masih dalam fasa pembetulan).

Rezeki, apabila ia sudah datang, alamatnya memang tak pernah salah.

Pada ketika itu juga, perbincangan hangat mengenai tribe sedang berlangsung di sebuah grup penulis. Puan penerbit, salah seorang yang aktif membincangkannya. Selepas berfikir beberapa kali, saya klik mesej dan tulis-taip-padam-tulis-taip-padam-tulis sebelum menghantar mesej kepada puan penerbit.

Itupun, saya tulis tiga ayat sahaja.

Assalamualaikum.
Puan sedang bercuti?
Maaf ganggu.

Mesej dibaca dan saya menanti dengan debar yang tak terhingga.
Tetapi, selepas beberapa jam ia masih kekal dibaca sahaja....

Jejak Jodoh Berdua #1

Rahmah Mokhtar,
Juara taip-padam yang tak didendang.

***

Maklumat pre-order, klik
bit.ly/1WaU04J
bit.ly/1WaU04J
bit.ly/1WaU04J

13 cerita, 13 pasang manusia. 13 quote untuk hati.
Sebab jodoh itu rahsia Tuhan.

Tuesday, April 12, 2016

Set Minda Writerpreneur

Puan Ainon selalu berkongsi pasal BMC.

Kuncinya, jangan leburkan duit lebih daripada RM2k atas faktor mahu REDAH KASI PECAH.

Apabila difikir-fikirkan, penulis juga kena ada setting yang sama. Sebab kita mahu jadi writerpreneur, penulis usahawan yang menjadi kesayangan para penerbit, apatah lagi yang mahu terbit sendiri.

Sebetulnya saya bermula sebagai penulis dengan jalan itu - REDAH. Waktu itu, fenomenanya tak macam sekarang. Jadi, saya sempat bersiar-siar dengan bahagia sebelum tersedar bahawa jalan yang saya sedang lalu itu semakin sempit dan curam. Akhirnya, macam bisnes yang BUNGKUS, saya tersungkur.

Masa itu, jangan cakaplah pasal kritikan.
"Kau sampai bila nak jadi macam ni?"
"Betul ke kau nak jadi penulis ni?"
"Kenapa kau tulis cerita bangang macam ni?"

Saya mereput sendiri. Enam bulan terperuk, berfikir.
Memang masa ini, saya fikir dah tak mahu menulis.
Alhamdulillah, saya bangun sekali lagi dengan sokongan ahli keluarga dan rakan seperjuangan.

Apa modal seorang penulis?
Selain alat dan masa untuk menulis, modal utama penulis adalah ilmu dan fikirannya. Tetapi, bagaimana mahu sampaikan kedua-danya tanpa tahu cara yang betul?

Maka, saya ambil langkah baru dan pilih bermula dengan berilmu. Saya berguru. Saya belajar skil menulis dan menggarap idea. Juga, saya belajar cara dan etika berhadapan dengan penerbit. Sejak itu, saya hanya toleh ke belakang untuk ambil iktibar kejadian lepas dan berkongsi dengan orang-orang yang mahu dengar.

Atas dasar yang sama, saya beria-ia menulis panduan menulis cerpen. Sebab saya tahu apabila redah dan gagal, kesannya besar kepada emosi dan spiritual seorang penulis. Hendak bangun dan bermula sekali lagi, perlu kepada kekuatan yang sangattt banyak.

Teknik Menulis Cerpen: Langkah Demi Langkah Menulis Cerpen Dengan Cepat & Fokus Sehingga Diterbitkan - supaya tuan dan cikpuan tidak buat kesilapan yang sama macam saya.

Selamat hari Rabu, kawan-kawan.

Rahmah Mokhtar,
Penulis yang memilih mahu jalan terus.

Monday, April 11, 2016

Bagaimana Mereka Melakukannya - Bahruddin Bekri

Alhamdulillah, hari ini kita bertuah kerana dapat bersama mendengar (membaca) perkongsian penulis yang terkenal dengan karya, Penulis Yang Disayang Tuhan dan siri Diari Mat Despatch. Perkenalkan, penulis yang tidak asing lagi, Tuan Bahruddin Bekri.

1. Pertama sekali, boleh ceritakan latar belakang diri dan karya tuan?
- Saya asal Sarawak. Sudah bernikah dan ada dua orang anak perempuan. Saya pelajar yang biasa saja semasa di sekolah, berkat doa orang tua saya dapat masuk U, kemudian menganggur. Kerja itu ini, dan akhirnya saya balik kepada minat yang saya, iaitu menulis.


2. Apa pendorong utama tuan menulis dan mengapa memilih stail penulisan fiksyen?
-Pendorong utama, adalah minat. Tapi setakat tulis di blog. Pada ketika masuk bengkel Puan Ainon, saya dapat dorongan luaran pula. Menulis itu boleh mendatangkan pendapatan. Juga pahala.

3. Pendorong yang sangat memotivasikan. Bagaimana tuan bermula sebagai penulis? Apa langkah pertama yang tuan ambil untuk bergelar penulis?
- Saya menulis sahaja di mana-mana tanpa tahu yang pada suatu masa nanti, minat itu berguna. Kemudian ada friendster. Saya menulis di situ dan ada orang baca. Saya terkejut. Saya menulis di blog, ada komen. Saya bertambah terkejut. Pada ketika datang bengkel penulisan, saya semakin terkejut, Jadi, dalam hidup akan ada banyak kejutan. Cari kejutan itu dalam bidang yang kita minat, dan kejutan-kejutan itu akan menjadi kejutan yang berguna.

4. Kejutan yang berguna, saya suka poin ini. Jadi, selepas terjun sebagai penulis, apa cabaran paling besar yang tuan hadapi semasa menghasilkan manuskrip pertama?
- Walaupun belum ada stail sendiri, tapi saya sudah ada stail penulisan yang saya suka. Kemudian saya kena ikut mazhab penulisan PTS. Memang sengsara juga. Tapi asalkan terbit itu dah cukup baik waktu itu.

5. Sejak akhir-akhir ini tuan banyak menghasilkan karya stail kolaborasi dengan selebriti. Boleh berkongsi tip jika ada yang mahu mengikut jejak tuan?
- Peluang itu datang daripada editor. Berbaik-baik dengan editor, dan biasanya mereka sentiasa ada perancangan baru. Juga kita boleh beri idea kepada mereka. Kerana editor biasanya ada jaringan yang luas dan akses untuk bertemu selebriti.

6. Setakat ini, adakah tuan selesa dengan genre sekarang? Jika diberi pilihan, genre mana lagi yang tuan mahu cuba?
- Tak selesa tapi, saya anggap ia cabaran. Genre yang saya mahu cuba? Entahlah. Tapi memang semuanya saya mahu cuba sebenarnya.

6. Mencabar diri. Ya, penulis memang suka cabaran, Diketahui, penulis sinonim dengan istilah writer's block. Apa yang tuan lakukan sewaktu tiada idea?
- Saya memang tidak menulis. Saya akan tengok tv, jalan-jalan dan apa sahaja selain menulis. Selepas itu, saya beri tempoh akhir siap manuskrip. Ketika tempoh semakin dekat, motivasi akan semakin naik dan writer block biasanya hilang.

7. Betul juga. Set tarikh akhir kadang-kadang memang membantu. Kita pindah ke soalan seterusnya. Jika tak keberatan, boleh tuan kongsi sedikit mengenai proses dan rangka kerja penulisan untuk salah sebuah manuskrip tuan?

- Tidak ada apa sangat sebenarnya. Novel-novel saya memang dikenali oleh editor dan sesetengah pembaca sebagai novel yang sentiasa tersalah atau tertukar watak.
Sebab, biasanya saya hanya ada idea kasar dalam kepala. Hanya muncul satu ada dua watak, dan seiring penulisan bermunculan watak-watak baru. Kemudian plot-plot juga berubah.

Saya terus menulis tanpa memikirkan apa-apa selain mahu kembangkan idea kasar itu menjadi sebuah kisah yang menarik dibaca. Penulisan menjadi adventure, bukan lagi satu bisnes di tangan saya. Saya tidak tahu bagaimana endingnya. Sekiranya sudah ada option ending pun, saya masih tidak tahu bagaimana saya harus sampai ke situ.

Namun untuk buku kolaborasi, saya rakam apa mereka cakap, kemudian ikut apa sahaja apa yang mereka mahu. Tidak ada apa-apa sangat, selain perlu motivasi dan kerajinan.

8. Sepanjang pengalaman tuan sebagai penulis, apa perkara yang paling kritikal dan paling tuan pentingkan dalam berkarya dan mengapa?
- Idea original. Tapi sekarang sangat susah untuk cari idea original 100%. Jadi original saya tu, mungkin 30%-70% pun dah cukup. Sebab ia memberi kesegaran kepada semua orang.

9. Apa projek tuan yang akan datang? Mohon kongsikan sedikit, untuk makluman para pembaca.
- Menulis buku tentang pengembaraan Sani Al Araby di Syria.

10. Semoga proses penulisan buku itu lancar. Supaya boleh dijadikan rujukan para penulis lain, apa judul buku yang paling dekat di hati tuan (selain buku sendiri), sehingga dibaca berkali-kali sebab suka?
- Macam orang lain juga, saya suka karya-karya Andrea Hirata. Novel-novel Pramoedya Ananta Toer. Juga novel-novel semasa saya sekolah rendah. Malangnya semasa sekolah rendah saya tak peduli pun dengan penulisnya. Antara yang saya dapat trace balik adalah, novel arwah Azizi Abdullah.

11. Jika para pembaca mahu mengikuti perkembangan tuan, di mana mereka boleh dapatkan cerita terkini pasal Bahruddin Bekri?
- Saya tidak tahu sebenarnya. Sebab biasanya saya kurang untuk berkongsi sehingga benda tu sudah jadi. Orang putih kata, "Work hard in silence, let your success be your noise." Juga termasuk hal-hal peribadi. Jadi kalau ada di FB yang saya kongsi-kongsi tu, maknanya sudah habis tapislah tu. Sudah tak berapa peribadi sangatlah tu. Follow FB saya pun okey. Adalah satu dua cerita saya di situ.

Alhamdulillah, semoga terus sukses tuan. Semoga kita semua menjadi penulis yang disayang Tuhan, amin.

Baik, itu sahaja soalan saya, setakat ini.
Terima kasih banyak-banyak tuan.
- Sama-sama.

Antara karya Bahruddin Bekri:

Panduan untuk penulis. Sudah baca buku bagus ini?
Jika belum, dapatkannya sekarang di bookcafe.

Siri Diari Mat Despatch
Antara karya Bahruddin Bekri. Boleh dapatkannya di sini

Thursday, April 7, 2016

Usah Simpan

Beberapa hari lalu saya tanya kepada Puan Suhana Salleh pasal ebook 7 Langkah Menulis Cerpen Dalam Masa 7 Hari.

Niat bertanya sebab mahu cari tahu apa lagi keperluan beliau.

Sudahnya saya yang terharu apabila beliau kata,

"Sebenarnya saya suka menulis. Tapi banyak karya saya yang pada peringkat idea sahaja. Selepas saya jumpa Cik Rahmah baru saya sedar saya tak boleh simpan saja semua tu. Saya kena baiki dan hantarkan ke mana-mana supaya orang lain pun dapat yang baik-baik daripada karya saya."

Beliau tambah lagi, terkesan dengan ayat sifu Tuan Izwan Robotys, "Sesalan paling besar dalam hidup seorang penulis adalah apabila dia terbaring sakit di atas katil dengan hakikat tiada satupun karyanya yang terbit." (Saya olah lagi ayat ini, ikut pemahaman saya).

Terdiam jugalah.

Subhanallah. Terus terngiang ayat yang Allah ulang 31 kali dalam surah ar-Rahman.

#ThisIsLife

Monday, April 4, 2016

Bagaimana Mereka Melakukannya - Sofuan Saadon

Alhamdulillah, hari ini kita bersama seorang penulis muda. Beliau seorang guru berjiwa besar yang sedang bertugas di Matu, Sarawak. Beliau bertanya, kenapa saya memilihnya untuk sesi kali ini. Sebabnya, saya belum menemubual penulis yang membawa genre anekdot. Jadi, mari kita belajar sedikit mengenai penulisan anekdot daripada beliau.

Buat yang tidak tahu, Anekdot adalah sebuah cerita singkat dengan unsur humor atau menarik, yang mungkin menggambarkan kejadian atau orang sebenarnya. Anekdot selalu disajikan berdasarkan pada kejadian nyata melibatkan orang-orang sebenar, sama ada terkenal atau tidak, di suatu tempat yang dapat dikenalpasti.


Assalamualaikum wbt Sofuan. Terima kasih kerana sudi ditemubual.

Terima kasih kembali kerana sudi menemubual saya. Saya sangat berbesar hati dapat berkongsi sesuatu dengan orang yang pernah berkolaborasi dengan Hafiz Hamidun. Kira orang yang bertanya ini pun sudah sebaris artis la, kan? Kikiki....

1. Ehem. Macam-macam tuan ni. Pertama sekali, boleh ceritakan latar belakang diri dan karya tuan?

Nama penuh saya ialah Muhammad Sofuan bin Saadon. Lahir pada 10 Disember 1989 di Taiping, Perak. Beberapa bulan selepas saya lahir, keluarga saya berpindah ke Pengkalan Hulu, Perak dan terus menetap di sana sehingga sekarang. Ketika soalan ini dijawab, status saya masih bujang. 

Berkenaan pendidikan pula, selepas tamat pengajian tingkatan 6, saya melanjutkan pengajian ke Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) dalam program Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (ISMP) Bahasa Melayu. Minor pengajian saya ialah Kesusasteraan Melayu. Saya ditempatkan di Matu, Sarawak sebagai seorang pendidik bagi majoriti anak Melanau di sini bermula pada 2 Julai 2014.

Sehingga hari ini, saya telah mempunyai tiga buku solo dan dua buku kumpulan cerpen bersama penulis-penulis lain. Buku-buku tersebut ialah Untuk Buat Anda Terkesan (2014), Anekdot Seorang Cikgu (2015), Dalam Bilik Darjah (2016), Kumpulan Cerpen Komplot Penulis (2015) dan Kumpulan Cerpen Sedetik.Doc (2016). Saya bertuah apabila buku 'Untuk Buat Anda Terkesan' yang sebelum ini diterbitkan sendiri telah diterbitkan semula oleh rumah penerbitan Mustread.




2. Soalan kedua, apa pendorong utama tuan menulis dan mengapa memilih stail penulisan anekdot?

Pendorong utama saya menulis ialah ibu saya sendiri iaitu Puan NoorAziah binti Ahmad. Beliau sentiasa menyokong apa saja pekerjaan yang saya lakukan termasuk dalam bidang penulisan ini. Selain beliau, saya didorong oleh diri sendiri. 
Bagi saya, menulis ini adalah satu hobi. Satu terapi bagi menenangkan jiwa, berkongsi cerita dan meluah rasa. Sejak di bangku sekolah, saya seorang yang suka berkongsi apa yang saya tahu dengan rakan-rakan. Walaupun mungkin perkara itu nampak kecil dan remeh, tetapi jika ia sesuatu yang baru bagi saya, saya akan sebarkannya pula kepada rakan-rakan. Selain menggunakan cara lisan, penulisan adalah medium lain untuk perkara ini dilaksanakan.

Penulisan anekdot begitu dekat dengan diri saya kerana dipengaruhi bahan yang saya baca. Sebelum saya mempunyai buku sendiri, saya lebih gemar membaca buku anekdot seperti ini berbanding novel. Kebiasannya, buku anekdot ini menggunakan gaya bahasa dan pendekatan yang santai dan bersahaja. Mudah untuk dibaca dalam apa jua keadaan.

Selain itu, struktur tulisan anekdot itu sendiri adalah padat dan ringkas. Saya ada masalah untuk mengembangkan idea penulisan saya menjadi panjang. Jadi, mungkin ini juga sebab saya memilih penulisan anekdot. 

3. You are  what you read. Nampaknya tuan dah jadikan ia, 'You are whta you read and write.'  Hebat! Bagaimana tuan bermula sebagai penulis? Apa langkah pertama yang tuan ambil untuk bergelar penulis?

Jika diikutkan, saya telah bermula pada tahun 2011 tetapi pada waktu itu saya tidak sedar yang saya sebenarnya telah menjadi 'penulis'. Saya masih ingat tarikhnya iaitu 11.11.11. Tarikh saya membuka blog ubatsofuan@blogspot.com dan mula menulis di situ. 

Akibat kesibukan dengan tesis semester akhir di universiti, blog tersebut tidak lagi aktif sehinggalah pada suatu hari, saya menerima mesej daripada seseorang yang menyuruh saya menulis buku kerana tertarik dengan perkongsian-perkongsian saya selama ini. Saya cuma tulis benda yang suka tak saya tak sangka orang lain pun suka. 

Langkah awal yang saya buat adalah mengemaskini kembali bahan dalam blog tersebut dan beberapa bulan selepas itu, saya terbitkan sendiri buku UBAT (Untuk Buat Anda Terkesan).

4. Apa cabaran paling besar yang tuan hadapi semasa menghasilkan manuskrip pertama?

Ketika menulis buku pertama, saya tak ada langsung buku tip penulisan sebagai rujukan. Malah, pada waktu itu juga saya tak pernah pergi ke mana-mana bengkel penulisan. Boleh dikatakan cabaran yang paling utama adalah saya perlu FIKIR dan BUAT SEMUANYA tanpa sebarang ilmu. Bukan setakat menulis, tetapi mencari editor, membuat kaver desain (upah kawan dengan topup), menghantar ke kedai untuk cetakan, mengambil pesanan dan menjualnya. 

Manuskrip UBAT itu pernah ditolak oleh beberapa penerbit. Inilah sebab utama saya menerbitkannya sendiri. Jadi, cabaran lain menulis buku pertama adalah mencari penerbit kepada manuskrip mengikut genre yang kita telah siapkan itu. Saya banyak belajar daripada ini. Nasihat saya kepada penulis di luar sana, jangan main hentam kromo saja hantar manuskrip anda itu. Kaji setiap penerbit sebelum niat mahu hantar. Jangan jadi macam saya. Manuskrip motivasi tetapi hantar kepada penerbit yang mengeluarkan novel-novel cinta. Memang wajiblah kena tolak.

5. Adakah tuan selesa dengan genre sekarang? Jika diberi pilihan, genre mana lagi yang tuan mahu cuba?

Saya sangat selesa dengan genre sekarang. Namun, saya sedar jika ini berterusan, saya tidak akan mencabar diri sendiri. Saya punya banyak impian dalam kerja penulisan ini. Ada yang telah tercapai. Banyak lagi yang belum. Salah satu daripadanya adalah mahu ada sekurang-kurangnya satu novel sebelum saya meninggalkan dunia ini buat selamanya. 

Saya tak ada kemahiran untuk menulis karya fiksyen. Cerpen pertama saya pun ambil masa enam bulan untuk disiapkan tapi syukur juga kerana Majalah Mingguan Wanita sudi mengeluarkannya dalam ruangan mereka. Semoga satu hari saya akan ada novel tulisan sendiri. Kalau pun tidak berjaya diterbitkan oleh mana-mana penerbitan, ia tetap menjadi satu kejayaan kepada diri saya.  

6. Diketahui, penulis sinonim dengan istilah writer's block. Apa yang tuan lakukan sewaktu tiada idea?

Kebanyakan karya saya adalah non-fiksyen. Dalam satu buku akan ada 100 lebih cerita. Jika berlaku writer's block, saya tinggalkan saja bahagian itu dan tulis bahagian lain. Jika berlaku lagi writer's block, saya tutup laptop dan buat kerja lain. Saya akan sambung balik pada masa lain.

Untungnya saya adalah kerana saya tak kejar apa-apa dateline. Ketika menulis sesebuah buku, saya hanya menulis sampai siap tanpa memikirkan kepada siapa saya mahu layangkan manuskrip itu. Jadi saya tak terikat dengan masa. Saya tulis bila-bila masa saya suka. 

7. Kita pindah ke soalan yang lebih teknikal. Jika tak keberatan, boleh tuan kongsi sedikit mengenai proses dan rangka kerja penulisan untuk salah sebuah manuskrip tuan?

Izinkan saya makan nasi goreng ayam ini dulu. Saya di kedai makan ni.

Bahan utama ketika menulis buku pertama ada blog saya sendiri. Saya mengambil bahan-bahan yang sesuai sebagai teras penulisan dan saya memperkemaskannya menjadi satu manuskrip. Berbeza dengan buku kedua dan ketiga yang saya gunakan facebook untuk menyimpan tulisan-tulisan tersebut sebelum dibukukan.

Saya serik untuk menyimpan bahan penulisan di dalam 'note' telefon. Risikonya sangat besar kerana jika telefon rosak, semua bahan penulis tidak akan dapat diselamatkan lagi. Saya juga ada pengalaman rumah dipecah masuk dan telefon dicuri. 

8. Dah kenyang? Mari kita teruskan lagi. Sepanjang pengalaman tuan sebagai penulis, apa perkara yang paling kritikal dan paling tuan pentingkan dalam berkarya dan mengapa?

Walaupun saya tidak menulis buku ilmiah atau sesuatu isu yang berat, saya meletakkan setiap karya saya perlu ada tiga elemen ini. Pendidikan, hiburan dan motivasi. Sia-sia orang hanya ketawa pada waktu itu jika tak ada apa yang mereka belajar atau bawa dalam kehidupan seharian mereka. Biarlah mereka dapat hanya satu ilmu baru dalam buku tetapi perkara baik itu akan berguna jika mereka aplikasi dalam hidup dan menyebarkan pula kepada orang lain. Ini sudah cukup buat saya gembira. 

9. Pendidikan, hiburan dan motivasi. Saya suka poin ini. Jadi, apa projek tuan yang akan datang? Mohon kongsikan sedikit, untuk makluman para pembaca.

Saya dengan seorang pelukis ilustrasi yang juga guru sedang merancang untuk membuat satu komik berpendidikan. Besar impian kami untuk melihat ada buku komik seumpama ini di sekolah-sekolah yang dihasilkan oleh guru sendiri, bukan pihak luar.

Di samping itu, saya juga telah dipertanggungjawabkan dengan satu projek penulisan cerpen. Saya akan bertindak sebagai penyelenggara bagi projek penulisan tersebut. Jika projek ini berjalan dengan lancar, ia akan menjadi projek buku pertama di bawah selenggaraan saya. 

10. Supaya boleh dijadikan rujukan para penulis lain, apa judul buku yang paling dekat di hati tuan (selain buku sendiri), sehingga dibaca berkali-kali sebab suka?

Walaupun saya lebih gemar membaca buku-buku anekdot atau catatan ringkas, buku yang dekat di hati saya bukanlah buku-buku seumpama itu. Buku yang dimaksudkan itu adalah sebuah novel bertajuk 'Jibam' tulisan Kartunis Ujang. Novel itu memaparkan citra masyarakat dengan begitu berkesan sehinggakan seolah-olah saya menjadi sebahagian daripada watak-watak yang terdapat dalam novel tersebut. Saya dibawa masuk ke dalamnya. 



11. Jibam, memang naskhah yang mengesankan. Baik, jika para pembaca mahu mengikuti perkembangan tuan, di mana mereka boleh dapatkan cerita terkini pasal Sofuan Saadon?

Saya aktif berfacebook. Cari saja saya di akaun facebook bernama Sofuan Saadon. Saya juga ada Instagram dengan nama yang sama. Akaun twitter juga pernah ada tetapi sudah lupa password. Kalau nak nombor telefon saya pula, minta pada mak saya. 

Baik, itu sahaja soalan saya, setakat ini.
Terima kasih banyak-banyak tuan.

Sama-sama.