Saturday, January 30, 2016

January 31, 2016 at 08:18AM


by Rahmah Mokhtar

from Facebook
via IFTTTfrom Facebook
via IFTTT

Thursday, January 28, 2016

Nafta....

Hmm, nafta yang paling dekat dalam kehidupan kita adalah naftalena. Sebatian organik berwarna putih dengan formula kimia C10H8 (8 dan 10 itu, subskrib). 

Ubat gegat, yang kita gunakan untuk menghalau / membunuh serangga. Benda bahaya. Beracun. Saya tak tahu Nafta atau TPPA ada bahaya yang sama kepada manusia ataupun tidak, tetapi....

by Rahmah Mokhtar

from Facebook
via IFTTTfrom Facebook
via IFTTT

#AbangGarangKacak

"Kau tahu bila aku gelabah tak ingat?" 

"Ha, bila? Bila?" 

"Bila abang garang balik awal dan aku belum masak. Panik wei!" 

#ThisIsLife #AbangGarangKacak
by Rahmah Mokhtar

from Facebook
via IFTTTfrom Facebook
via IFTTT

Wednesday, January 27, 2016

28 Januari

Setahun lalu, kami menerima khabar gembira mengenai manuskrip Aku Terima Cintanya. 

Selepas sebulan setengah proposalnya berada di tangan editor, kami dimaklumkan bahawa ia lulus terbit dan manuskrip penuh sudah masuk fasa edit. 

Alhamdulillah. 
Ia kegembiraan yang tidak dapat digambarkan. Selepas menitiskan banyak air mata, kali ini tangisan itu murah lagi, dengan emosi yang berbeza. 

Khabar itu diraikan di lokasi berbeza. 
Tuan Zamri di Perak, saya di Selangor dan Tuan Muiez di Mekah. 

Alhamdulillah. 

Pada tarikh yang sama tahun ini, Tuhan hadirkan kegembiraan itu sekali lagi ke dalam hati kami. 

Kali ini, ia datang dalam bentuk tulisan daripada Cikpuan Sarah Lee yang menyentuh dan mengundang sebak. Subhanallah. 

Saya petik kata Cikpuan Sarah Lee, "Mesej yang disampaikan sangat padat dan mendalam. Sarat dengan rahsia untuk bahagia dan setia. Penuh inspirasi." 

Tidak terkata. Saya sedang berbahagia. Alhamdulillah. 

Nota: Model kacak dalam gambar pertama ini adik ipar saya. Mohon jangan kecam saya.





#AbangGarangKacak

"Kau tahu bila aku hepi tak tau nak cakap?" 

"Bila?" 

"Bila abang garang ajak pergi bercuti." 

#ThisIsLife #AbangGarangKacak
by Rahmah Mokhtar

from Facebook
via IFTTTfrom Facebook
via IFTTT

#AbangGarangKacak

"Kau tahu bila hidup aku hilang warna?" 

"Bila beb?" 

"Bila abang garang tak nak bercakap. Diam saja bila aku tanya." 

#ThisIsLife #AbangGarangKacak
by Rahmah Mokhtar

from Facebook
via IFTTTfrom Facebook
via IFTTT

Tuesday, January 26, 2016

#AbangGarangKacak

"Kau tahu bila aku rasa bahagia?" 

"Bila?" 

"Bila abang garang kahwin dengan kakak sporting. Ngam!" 

#ThisIsLife #AbangGarangKacak
by Rahmah Mokhtar

from Facebook
via IFTTTfrom Facebook
via IFTTT

#AbangGarangKacak

"Kau tahu bila aku jadi orang yang perisau?" 

"Bila?" 

"Bila abang garang demam." 

#ThisIsLife #AbangGarangKacak
by Rahmah Mokhtar

from Facebook
via IFTTTfrom Facebook
via IFTTT

Monday, January 25, 2016

#AbangGarangKacak

"Kau tahu apa yang paling bagus pasal abang garang?" 

"Ha, aku memang nak tahu." 

"Dia garang, tapi tak pernah naik tangan. Jadi, macam manapun aku selalu rasa selamat dan disayangi." 

#ThisIsLife #AbangGarangKacak

by Rahmah Mokhtar

from Facebook
via IFTTTfrom Facebook
via IFTTT

Sunday, January 24, 2016

#AbangGarangKacak

"Kau tahu apa yang paling syok nak buat masa tengah bulan?" 

"Apa?" 

"Bila kau mesej dan ajak makan di kedai. Lepas tu, tukang kira letak bil bawa pinggan abang garang." 

#ThisIsLife #AbangGarangKacak

by Rahmah Mokhtar

from Facebook
via IFTTTfrom Facebook
via IFTTT

Kita boleh jadi superhero juga

8 cara jadi superhero yang lebih bagus daripada Ironman. 
Tanpa merosakkan kediaman sendiri. 
Tanpa buat awek merajuk sebab dapat arnab yang saiznya lagi besar daripada pintu rumah. Tanpa perlu letak sumber kuasa pada badan sendiri.

http://rahmahsiti.sharethisstory.net/my-1067148-8414

by Rahmah Mokhtar

from Facebook
via IFTTTfrom Facebook
via IFTTT

Legasi

Inspirasi Menjadi Legasi.

Insya-Allah.

"Ikatlah ilmu dengan menulisnya." -Ali bin Abi Talib

Saturday, January 23, 2016

Bahagia

Bahagia adalah kata paling menyihir dalam hidup manusia. Jiwa merinduinya. Akal mengharapinya. Raga mengejarnya. Tapi kebahagiaan adalah goda yang tega. 

~ Lapis-lapis Keberkahan, Salim A. Fillah

by Rahmah Mokhtar

from Facebook
via IFTTTfrom Facebook
via IFTTT

Friday, January 22, 2016

#AbangGarangKacak

"Kau tahu apa yang buat aku sengih tak henti?" 

"Ha, nak tahu juga ni." 

"Bila abang garang ajak pergi kedai, beli barang dapur. Ditanggung beres!" 

#ThisIsLife #AbangGarangKacak

by Rahmah Mokhtar

from Facebook
via IFTTTfrom Facebook
via IFTTT

Thursday, January 21, 2016

#AbangGarangKacak

"Kau tahu apa yang buat abang garang ekstra kacak?" 

"Apa?" 

"Dia bawa beg barang sulam kerongsang ke sana sini. Tanpa pedulikan apa-apa, dia akan menyulam walaupun di kedai mamak." 

#ThisIsLife #AbangGarangKacak

by Rahmah Mokhtar

from Facebook
via IFTTTfrom Facebook
via IFTTT

Wednesday, January 20, 2016

#AbangGarangKacak

"Kau tahu kenapa aku selalu senyum sekarang ni?" 

"Kenapa?" 

"Sebab abang garang dah makin kool. Kau ajak pergi shopping pun dia jarang marah bila kena tunggu." 

#ThisIsLife #AbangGarangKacak

by Rahmah Mokhtar

from Facebook
via IFTTTfrom Facebook
via IFTTT

Tuesday, January 19, 2016

#AbangGarangKacak

"Kau tahu apa lawak abang garang paling win?" 

"Apa dia?" 

"Mana royalti aku? Dia selalu cakap ayat tu dan tiap kali, aku tak boleh kawal gelak." 

#ThisIsLife #AbangGarangKacak

by Rahmah Mokhtar

from Facebook
via IFTTTfrom Facebook
via IFTTT

#AbangGarangKacak

"Kau tahu ayat apa yang sedap nak dengar hari-hari?" 

"Ayat apa?" 

"Bila abang garang cakap, "Nak kopi." 

#ThisIsLife #AbangGarangKacak

by Rahmah Mokhtar

from Facebook
via IFTTTfrom Facebook
via IFTTT

Monday, January 18, 2016

Cerpen

Alhamdulillah, hari ini ada lagi yang mesej mengenai hal cerpen. 

Tahniah, sebab menghubungi dan bertanya. 

Kalau nak tahu, saya buat begitu juga. Hari-hari kacau Cikpuan Azzah Abdul Rahman dan Tuan Bahruddin Bekri. Dah berguru dengan Tuan Zamri Mohamad, saya kerap mesej beliau juga. 

Alhamdulillah, mereka berhati tabah dan terbuka. Berjiwa besar. Sabar dengan soalan-soalan saya yang kadang-kadang 'bodoh'. (Eh, bukan kadang-kadang, selalu). 

Btw, ada orang JB dan Mersing mahu coaching penulisan cerpen?
by Rahmah Mokhtar

from Facebook
via IFTTTfrom Facebook
via IFTTT

#AbangGarangKacak

"Kau tahu bila aku rasa hidup ni banyak peluang?" 

"Bila?" 

"Bila tiba-tiba abang garang ajak borak pasal filem. Dia siap cerita ending filem yang aku tak habis tengok tu." 

#ThisIsLife #AbangGarangKacak 

Nota: Maaf lewat. Sibuk mengedit pagi tadi.

by Rahmah Mokhtar

from Facebook
via IFTTTfrom Facebook
via IFTTT

#AbangGarangKacak

"Kau tahu bila aku kecewa?" 

"Bila?" 

"Bila aku dah siap masak, abang garang mesej, "Aku balik lambat, makan luar. Aku masak banyak wei!" 

#ThisIsLife #AbangGarangKacak

by Rahmah Mokhtar

from Facebook
via IFTTTfrom Facebook
via IFTTT

Sunday, January 17, 2016

Alhamdulillah!

Setiap kali menerima mesej dengan bunyi, "Sejak baca perkongsian di Cerpen101, saya tergerak nak menulis cerpen semula," saya tersenyum lebar. 

Alhamdulillah! 

Semoga cerpen yang tuan dan cikpuan tulis itu berhasil diterbitkan juga. Amin! 

Nota: Mahu servis edit cerpen, PM tepi.

by Rahmah Mokhtar

from Facebook
via IFTTTfrom Facebook
via IFTTT

Kisah cinta 41 tahun

Semasa mengorek kisah mereka, saya berkali-kali menahan air mata. Berusaha menelan emosi sendiri, supaya telinga lebih cekap mendengarkan bait cerita dari mulut ayah.

Alhamdulillah, cerita-cerita itu berjaya dimuatkan dalam naskhah Aku Terima Cintanya. 


Bersekali sebuah cerita sewaktu kami di mahkamah syariah, menjadi sebahagian saksi kes-kes penceraian yang menyebalkan hati. 

"Mereka lupa menjadi sahabat...." 

Ya, salah satu tujuan naskhah ini ditulis. Semoga ia menjadi salah satu sebab yang mengingatkan kembali hati-hati yang merajuk dan mula dingin dengan pasangan. 

Sebab cinta itu perasaan, maka ia perlu disegarkan. Insya-Allah. 

Nota: Rindu.

by Rahmah Mokhtar

from Facebook
via IFTTTfrom Facebook
via IFTTT

#AbangGarangKacak

"Kau tahu bila aku rasa ada lebih kuasa wanita?" 

"Ha, bila? Bila?" 

"Bila abang garang bertabah hati biar aku tengok drama Cik Cinderella Encik Tengku. Haha. Girl power!" 

#ThisIsLife #AbangGarangKacak

by Rahmah Mokhtar

from Facebook
via IFTTTfrom Facebook
via IFTTT

#AbangGarangKacak

"Kau tahu tak apa yang buat abang garang paling osem?"

"Apa?" 

"Dia pandai sulam kerongsang. Kemas! Memang pergh!"

by Rahmah Mokhtar

from Facebook
via IFTTTfrom Facebook
via IFTTT

Saturday, January 16, 2016

Jasamu Dikenang

Alhamdulillah. Tahniah banyak-banyak, Abang Long. 



Beliau salah seorang penerima anugerah Jasamu Dikenang di majlis Sambutan Maulidurrasul DUN Selat Kelang pagi tadi. Saya berbesar hati dapat menjadi antara rakan yang menyaksikannya. 

Cayalah, abang tokoh! 

Nota: Tadi ada sahabat dari Kontinjen Rumah Ngaji tanya saya, "Ayah ke tu?" sebab saya bangun dan ambil gambar. 

Laju saya menidakkan. "Tak, saya datang sebagai rakan penulis. Fuh, perasaan dia lain macam!" 

Abang Long, saya tak cakap apa-apa!

by Rahmah Mokhtar

from Facebook
via IFTTTfrom Facebook
via IFTTT

#AbangGarangKacak

"Kau tahu apa yang buat aku berusaha masak walaupun aku tau tak sedap?" 

"Apa?" 

"Bila abang garang komplen dah bosan makan di kedai." 

#ThisIsLife #AbangGarangKacak

by Rahmah Mokhtar

from Facebook
via IFTTTfrom Facebook
via IFTTT

#AbangGarangKacak

"Kau tahu kenapa aku suka cerita pasal abang garang?"

"Kenapa?" 

"Sebab dia lelaki pendiam yang rajin ingatkan aku pasal Tuhan dan bersyukur." 

#ThisIsLife #AbangGarangKacak

by Rahmah Mokhtar

from Facebook
via IFTTTfrom Facebook
via IFTTT

Friday, January 15, 2016

Perjumpaan Penulis Legacy

Sesi pemanas badan. 


Akhirnya bertemu dengan ibu sang juara, Tuan Muda Asy'ari. Sempat dapat tip mengenai anak pramatang. 

Kata Puan Puteri Nur, tahap pemikiran dan perkembangan anak pramatang diukur pada usia sebenar ia seharusnya lahir (genap 9 bulan) dan bukan ikut umur lahir (pramatang). 

Alhamdulillah, kutip ilmu awal pagi. 

Hari ini juga, beberapa tempahan kerongsang masuk. Alhamdulillah. Ada lagi yang nak pesan kerongsang? 

Roger 011 -1567 3645 (Whatsapp).
by Rahmah Mokhtar

from Facebook
via IFTTTfrom Facebook
via IFTTT

#AbangGarangKacak

"Kau tahu bila aku rasa terharu sampai nak menangis?" 

"Bila?" 

"Bila abang garang bawa aku ikut kuliah agama di tempat kerja dia." 

#ThisIsLife #AbangGarangKacak

by Rahmah Mokhtar

from Facebook
via IFTTTfrom Facebook
via IFTTT

Photoshoot

Esok ada sesi photoshoot di pejabat penerbit. 

Jadi, saya pakai masker malam ini. Biar kulit sihat. 

Esok senang nak make up lawa-lawa. 
Maklumlah, tona muka ni boleh tahan tahap tak sekata dia. 

Nanti, dapatlah rakam video terbaik untuk chuols. Lepas tu, dapat makan sedap-sedap. 

Rezeki, adik ada di rumah malam ini. Esok boleh dapatkan servis beliau untuk hiaskan sikit muka comel MakMah ni. 
Kbai.

by Rahmah Mokhtar

from Facebook
via IFTTTfrom Facebook
via IFTTT

MakMah, MakMah

Sebagai adik yang tidak cekap di dapur, menghubungi kakak dan bertanya resepi adalah sesuatu yang tidak dapat tidak, mesti dilakukan sebelum berpencak dengan sudip dan kuali. 

Tetapi, banyak pula laluan berhalang untuk telefon sampai ke tangan kakak. Pertama, abang ipar kacak. Berhelo-helo sekejap (memang betul-betul helo. Dua kali cakap helo, lepas tu telefon bertukar tangan). Fikir-fikir, dah lama tak dengar abang ipar kacak bercerita. 

Kedua, si Siti Safiyyah MakMah ni. 
Sekejap-sekejap dia cakap, "MakMah, MakMah," lepas tu dia bercerita macam-macam. 
Bila MakMah cakap, dia balas, "Oooo...." 

Bakpe comel sangat, Ya? Bila minta nak cakap dengan Umminya, dia tak nak bagi. 
Terus sambung lagi, "MakMah, MakMah!" 
Minta kali ketiga, baru dapat cakap dengan kakak. 

Fuh, mencabar! Mujur masakan okey. 
Hepi sebab abang makan bertambah. 
Alhamdulillah. 

Okey, ada job editing masuk lagi ni. 
Uols, kalau nak servis editing MakMah, roger saja. PM tepi. 
Kbai.

by Rahmah Mokhtar

from Facebook
via IFTTTfrom Facebook
via IFTTT

#AbangGarangKacak

"Kau tahu bila aku rasa comel walaupun blur?" 

"Ha, bila?" 

"Bila aku duduk tengah-tengah abang garang dengan adik kacak dan mereka borak pasal bola." 

#ThisIsLife #AbangGarangKacak

by Rahmah Mokhtar

from Facebook
via IFTTTfrom Facebook
via IFTTT

Thursday, January 14, 2016

Sales buku PTS

Ada diskaun spesel lagi. 
Nak menangis tengok. 
Ada 15%, tu okey lagi. 
Yang diskaun 50% tu, memang meleleh sungguh! 

Tak percaya? 
Klik link tu lepas tu tengok sendiri http://ift.tt/1R8HzWl

by Rahmah Mokhtar

from Facebook
via IFTTTfrom Facebook
via IFTTT

#AbangGarangKacak

"Kau tahu bila aku jadi orang paling sedih dalam dunia?" 

"Bila?" 

"Bila abang garang marah aku." 

#ThisIsLife #AbangGarangKacak

by Rahmah Mokhtar

from Facebook
via IFTTTfrom Facebook
via IFTTT

36 Vayadhinile

Cerita ini, kalau ditonton dengan fokus pada sudut perasaan dan semangat feminisme, memang boleh buat emosi terganggu. Hangin satu badan. 
Lebih-lebih lagi apabila isu perangai suami itu diangkat tinggi-tinggi. 

Tetapi, dari sudut lain ia menaikkan semangat. 
Suka melihat Vasanthi yang bangkit, jalan terus selepas insiden paling dahsyat dalam hidupnya. 
Menginspirasi! 

Oh ya, dari satu sudut lagi ia mengangkat isu kebun bandar dan menjaga kesihatan dengan ber'Jimat Dari Dapur'! 

by Rahmah Mokhtar

from Facebook
via IFTTTfrom Facebook
via IFTTT

#AbangGarangKacak

"Kau tahu kenapa abang garang istimewa?"

"Kenapa?"

"Sebab dia selalu bagi aku macam-macam, duit belanja tak payah cakap. Tapi, dia buat selamba, macam tak ada apa-apa."

#ThisIsLife #AbangGarangKacak

Nota: Sebab ini post hari Jumaat, selamat membaca al-Kahfi. Selamat berinfak! Kejap lagi saya post satu maklumat untuk infak.

by Rahmah Mokhtar

from Facebook
via IFTTTfrom Facebook
via IFTTT

#AbangGarangKacak

"Kau tahu bila aku rasa paling berguna?"

"Bila?"

"Bila abang garang cakap, "Esok ada bola. Liverpool. Kejut aku pukul 4."

#ThisIsLife #AbangGarangKacak

by Rahmah Mokhtar

from Facebook
via IFTTTfrom Facebook
via IFTTT

Wednesday, January 13, 2016

#JodohBerdua

Sudah ada rakan-rakan yang booking tempahan.
Subhanallah, terima kasih banyak. Besar ertinya buat saya.

Apapun, kita tunggu penerbit release cadangan kaver.

In the meantime, MakMah kena masuk gua semula. Ada kerja mengedit masuk emel. Juga, Kaching! Wanita & Rezeki sudah menuntut perhatian.

Jumpa lagi nanti, untuk siri #AbangGarangKacak

by Rahmah Mokhtar

from Facebook
via IFTTTfrom Facebook
via IFTTT

#AbangGarangkacak

"Kau tahu bila aku paling senang ketawa?"

"Bila?"

"Bila abang garang tanya, "Eh, kau tengok cerita agama?"

#ThisIsLife #AbangGarangKacak

by Rahmah Mokhtar

from Facebook
via IFTTTfrom Facebook
via IFTTT

#AbangGarangKacak

"Kau tahu apa yang aku paling takut sekarang?" 

"Apa?" 

"Aku takut abang garang tahu aku tulis pasal dia. Lariii!!!" 

#ThisIsLife #AbangGarangKacak

by Rahmah Mokhtar

January 13, 2016 at 07:59PM
from Facebook
via IFTTTfrom Facebook
via IFTTT

Behind the scene #JodohBerdua

Pagi tadi ada sesi photoshoot #JodohBerdua 

Pertama kali melibatkan diri dengan sesi photoshoot untuk buku. 
Sebelum ni 'pose' untuk katalog @kerongsangcun (StorYah) saja.

Ini gambar behind the scene - para jurufoto dan editor yang gigih.

Alhamdulillah, lancar.
Mohon doa semua. Sokongan juga.

Terima kasih.

Tuesday, January 12, 2016

#Jodoh Berdua


Hari ini ada sesi photoshoot untuk cover buku. Insya-Allah, saya ikut sekali. Mahu belajar proses lanjut mengenai urusan pemilihan konsep untuk kulit buku. Nanti saya update lagi, kalau penerbit tak marah.

by Rahmah Mokhtar

January 13, 2016 at 09:56AM
from Facebook
via IFTTTfrom Facebook
via IFTTT

#AbangGarangKacak

"Kau tahu bila kau rasa kau comel dan perlu dilindungi?" 

"Haha. Bila?" 

"Bila abang garang rajin tanya khabar kau." 

#ThisIsLife #AbangGarangKacak

by Rahmah Mokhtar

January 13, 2016 at 09:48AM
from Facebook
via IFTTTfrom Facebook
via IFTTT

#AbangGarangKacak

"Kau tahu apa yang buat aku paling bersemangat nak habis belajar?

"Ha, apa dia?"

"Bila abang panggil aku budak tak grad. Sentap wei!"

#ThisIsLife #AbangGarangKacak